Szinte már közhely, hogy a legfontosabb erőforrás egy cégben a munkavállaló. De ez mennyire igaz és mit tehetünk ezért cégtulajdonosként, vezetőként? Erre keressük a válaszokat alábbi cikkünkben.
A COVID-19 járvány rontott az amúgy sem megnyugtató statisztikákon: a magyar munkavállalók fizikai és mentális helyzete messze elmarad a nyugat-európai normáktól. A megnövekedett fizikai és lelki terhelés, a munkahely elvesztésétől való félelem, ennek következtében kialakuló kiégés rövidtávon eredményezhetik a munkaerő jelentős csökkenését. Jelenthet ez létszámcsökkenést (felmondás), akár a munkavégzés hatékonyságát tekintve. Ha a dolgozó mentális, vagy fizikai egészsége romlik természetes következmény a motiválatlanná válás, hiszen a munka helyett a saját egészségi állapotára koncentrál. Minél inkább frusztráltak a dolgozók, annál inkább számíthatunk hibákra, a feladatellátás eredménytelenségére és az ebből adódó súlyos gazdasági károkra.
Mit tehet ennek megelőzése érdekében a felelős munkáltató?
Fontos a megfelelő munkahelyi kommunikáció a megváltozott helyzetben is, hiszen a munkavállalóknak egy esetlegesen megváltozott helyzetben is fontos a világos és egyértelmű feladatszabás, a folyamatos visszajelzés, a biztonság és a vállalati információ áramlása. A megfelelő kommunikáció hozzájárul a dolgozókat érő stressz csökkentéséhez, a feladatra való megfelelő felkészüléshez és egyúttal a kiégés elkerüléséhez, valamint a bizonytalanság csökkentéséhez.
Fontos figyelembe venni a dolgozók szükségleteit, nem csupán a munkahelyi környezet és a megfelelő ergonómiai kialakítás során, a munkaközi szünetek beiktatásával, hanem a szabadság megfelelő és ütemezett kiadására is ügyelve.
Fontos felismerni a kiégés jeleit időben! A kiégésre utaló szerteágazó tünetek (szorongás, különösebb ok nélküli rosszkedv, ingerlékenység, állandó kimerültség, lazításra való képtelenség) felismerése fontos a túlterhelt dolgozók esetén. A felelős munkáltatók napjainkban (figyelembe véve az állami egészségügyi ellátórendszer nagyon magas szintű leterheltségét, ami a pandémia miatt extrém mértékben fokozódott) egészségnapok szervezésével járulnak hozzá a munkavállalók egészségi állapotának megőrzéséhez, javításához. Ne feledjük, hogy az egészségi állapot javulásával a munka egyre kevésbé lesz megerőltető, így a munkavállaló képes nagyobb hatékonysággal dolgozni. Egy munkavállaló akkor terhelhető, akkor tud fókuszálni és jól teljesíteni, ha egészséges – ennek hiányában viszont a munkavégzés színvonala is romolhat.